Statens Kunstfonds præmieringer af musikværker i 2018

9. december 2018

Lydmor for udgivelsen ‘I Told You I’d Tell Them Our Story’

”Lydmors sange fremstår på hendes 3. album usædvanlig stærke i både tekst og melodi. Et artpopunivers, en personlig stil med Shanghai-vibrationer, en kvindelig rollemodel, der rent kunstnerisk tør gå egne veje og både dyrke klub-elementer, den gode melodi og det fragmenterede. Lydmor er ikke ny på den danske musikscene, men har gennem de seneste tre år arbejdet intenst med både sangskrivningen og live-performance. Hun viser sig nu som en kunstner med en klar egenstemme.”

Præmieres med 27.500 kr.

Folkeklubben for udgivelsen ’Sort Tulipan’

”På ’Sort Tulipan’, som er Folkeklubbens 4. album, fremskriver bandet og frontfigur Kjartan Arngrim den alvor og præcision i tekst og musik, som altid har eksisteret, men måske har ligget mere latent på de tidligere indspilninger. ’Sort Tulipan’ fremstår som et kunstnerisk hovedværk fra Folkeklubben. Det er på samme tid enkelt og komplekst, når afgrundsrosen blomstrer i dit hår på ’Cohiba Zanzibar’. Poesien står stærkt og gennemarbejdet med talrige referencer på ’Sort Tulipan’ og en kærlig hilsen til nu afdøde Kim Larsen fornægter sig stadig ikke som bandets afgørende hovedinspirationskilde.”

Præmieres med 27.500 kr.

Mathias Heise for udgivelsen af ’The Beast’

”Unge Mathias Heise kan vel nærmest beskrives som ikke så lidt af en komet på den danske jazzhimmel. Et foreløbigt musikalsk højdepunkt i hans kunstneriske virke er denne udgivelse i samarbejde med DR Big Band. Det er intet mindre end imponerende, at en 25-årig musiker laver en udgivelse med big band, hvor han selv har skrevet og arrangeret musikken, samtidig med at han optræder som en særdeles fremragende solist på projektet. Betegnelsen ’The Beast’ dækker både over hans egen musikalske status og over big band-formatet, der for nogen måske kan virke som et utæmmeligt bæst. Bandet bliver dog tæmmet på absolut fornemste vis, og det resulterer i et enestående musikalsk resultat, der står som en af årets absolut mest markante jazzudgivelser.”

Præmieres med 27.500 kr.

BAEST for udgivelsen ’Danse Macabre’

”Albummet overrumpler med sin energi og sammensætning, som er en kreativ og personlig fortolkning af old school dødsmetal. Udover den yderst velspillede og gennemarbejdede musik er Simon Olsens stemme helt spektakulær. Frygten forsvinder kun næsten, når man ved, at bandet er fra Aarhus, da man synes at kunne mærke flammende ild under sig, når ’Danse Macabre’ folder sig ud. BAESTs debutalbum er dansk dødsmetal, når det er mest potent.”

Præmieres med 27.500 kr.

Janne Mark for udgivelsen ’Pilgrim’

”Janne Mark har de senere år markeret sig stærkere og stærkere som en fantastisk salmedigter og komponist, og på sin seneste udgivelse ’Pilgrim’ forløser hun denne kunst i fornemt samspil med bl.a. den norske trompetist Arve Henriksen. Hun formår at skabe en nærhed og et meget personligt udtryk i sin musik, der tager sit udgangspunkt i en moderne, nordisk salme- og sangtradition. Janne Marks musik fortjener den størst mulige udbredelse, og kombinationen af folketonen og det skandinaviske klangunivers skaber en unikt udtryk, der gør hendes musik særdeles nærværende og vedkommende i såvel lytte- som sangsammenhæng.”

Præmieres med 27.500 kr.

Danielle Dahl for udgivelsen ’Loosening Orions Belt’ 

"’Loosening Orions Belt’ udtrykker sig seksuelt med sensuelt vibrerende nærvær, effektfuldt underbygget af tilhørende video og fotos. Værket er et stærkt og modigt musikalsk og kunstnerisk opgør med ”gamle destruktive roller”. Danielle Dahls elektroniske kammermusik har sin helt egen minimalistiske og naive tone originalt frigjort fra form og genre”.

Præmieres med 27.500 kr.

Kirstine Fogh Vindelev for udgivelsen ”Hadets Sange”

”Sangene til ”virkelighedens had” sætter med deres skarpe enkelhed mesterligt fuldt lys på det menneskelige indhold af hadets ord. Kirstine Fogh Vindelevs musik er skrevet, så ”mennesket” selv må bære den fulde konsekvens af ”ordet” – det sagte – også den publikummer, der i Biering/Chemnitz performanceinstallation på Den Fri hører barnet eller den gamle kvinde synge ’Pikfjæs’ og ’Nazi Godnatsang’ eller må stemme i fællessangen ’Hårdt bag i’.

Præmieres med 27.500 kr.

Lars Klit for udgivelsen ’Furui Obakeyashi’ for kammerorkester

”Lars Klit er mest kendt for sine succesfulde kammeroperaer, men skriver også bidsk og vital musik for koncertsalen. ’Furui Obakeyashi’ for kammerorkester er skrevet i 2016, men på grund af sin sværhedsgrad blev det først opført i sin endelige form af Athelas Sinfonietta i oktober 2018. Det er et vildtvoksende og fantasifuldt værk for virtuose musikere og med en særlig glitrende og effektfuld klangverden. Voldsom musik fra en original komponist.”

Præmieres med 27.500 kr.

Kasper Rofelt for udgivelsen ’Night Phase’ koncert for cello og orkester

”Et klangskønt værk skrevet til cellisten Jakob Kullberg og Odense Symfoniorkester og uropført i Carl Nielsen Salen i Odense i marts 2018. Rofelt er ikke bange for at skrive i et melodisk og tonalt harmonisk sprog, men tør til gengæld kaste sig ud i at overlade udførelsen af længere afsnit at værket til den improviserende solist. Et smukt værk der gerne må blive mere kendt i offentligheden.”

Præmieres med 27.500 kr.

Martin Stauning for udgivelsen ’Liminality’

”Martin Stauning er med ’Liminality’ trådt helt ind i ”lydens inderligste væsen” – det helt ubegribelige skønne øjeblik hvor lyden forvandler sig selv og lytteren i intens nærvær for i næste øjeblik at have et andet ubegribeligt øjeblik, der kræver samme intense lytte-nærvær. Stauning mestrer orkestrets klangskønhed. Hans musik er poetisk og abstrakt og hylder glæden ved at sidde mange sammen og lytte så intenst til overdådige flader af ”lyd” og små rislende detaljer, at tid og sted forsvinder.”

Præmieres med 27.500 kr.

Kasper Bjørke for udgivelsen ’The Fifty Eleven Project’

”Kasper Bjørke er bedst kendt for sit arbejde med klubmusikken i dens mange afskygninger, men på ’The Fifty Eleven Project’ tager han et kvantespring. Albummet er en personlig fortælling om mødet med hans egen dødelighed. Musikken har haft frit løb, og i et sjældent langt format ledes man ind i et indre rum, hvor der sitrer af liv.”

Præmieres med 27.500 kr.

Mere