Skabeloner

Kunststrategi og planlægning

Kunststrategi

En kunststrategi er en guide til, hvordan I ønsker at arbejde med kunst i det offentlige rum. Strategien skal sætte retningen for den videre proces og være et styrende redskab for, hvor kunsten skal integreres, hvordan den skal integreres og hvorfor. I modsætning til et kunstprogram eller en handlingsplan er en kunststrategi langsigtet, dynamisk og flerstrenget. Den er stedsbunden og bygger på en analyse af stedet, prioriterer mulige retninger og inddrager evt. lokale aktører, som skal medvirke til planens realisering.

Forslag til indhold af kunststrategi:

  1. Vision
    Beskriv kort den langsigtede vision for kunsten i udviklingsprojektet. Hvad skal kunsten bidrage med til stedet – f.eks. styrke identiteten, skabe mere liv, udforske tværfaglige samarbejder, åbne nye perspektiver etc.?
  2. Baggrund for kunststrategien
    Beskriv formålet med kunststrategien. (Hvilken kontekst, evt. større udviklingsprojekt, er strategien en del af? Det kan være opførelsen eller udbygningen af en institution eller en privat bygning, et nyt byområde, torv eller gade eller en mindre by eller naturområde. Kunststrategien kan også være del af en større, ikke geografisk by- eller områdestrategi, hvor der fra opdragsgivers side er et ønske om at arbejde med kunst).
  3. Proces
    Et af kunststrategiens formål kan være at inddrage borgerne/brugerne under udviklingen af strategien – f.eks. gennem workshops, visionsdage, dialogmøder etc. Kunsten kan også allerede spille en væsentlig rolle i denne proces f.eks. i form af kreative inddragelsesprocesser, begivenheder eller aktiviteter, som kan bidrage med ny viden om stedet (læs mere under punktet ” Kunstnerens kompetencer”).

    Redegør for hele processen i strategien:

    a) Beskriv hvem har været inddraget og hvordan. F.eks. workshop med borgerne/brugerne. Visionsdag med følgegruppen eller områdets interessenter/aktører. Dialog/møder med eksperter eller udvalgte ildsjæle/ejere/erhverv/foreninger mv.
    b) Beskriv evt. kunstneriske aktiviteter under udviklingen af kunststrategien
     
  4. Analyse af stedet
    Strategien skal tage udgangspunkt i en kortfattet analyse af stedets kvaliteter, udfordringer og potentialer.

    a) Beskriv stedets historiske og kulturelle betydning. F.eks. tidligere funktioner, begivenheder eller betydninger, som der skal arbejdes med i strategien, eller som kan have betydning for den kunst, der senere skal realiseres.

    b) Beskriv stedets eksisterende eller kommende brugere/målgrupper og deres særlige forhold, adfærdsmønstre, ønsker og behov for stedets udformning. Er der nogle ønsker/potentialer eller problemer/udfordringer, som i særlig grad skal adresses – f.eks. opholdsmuligheder, udsyn, samvær?

    c) Foretag en fysisk analyse af området, bygningen, byen og/eller landskabet med udpegning af konkrete steder med potentiale. Hvad er det for en fysisk sammenhæng, som kunsten skal skrives ind i? Hvorfor er nogle steder mere væsentlige end andre, og hvad er udfordringerne/potentialerne?

    d) Beskriv hvilke sammenhænge og forbindelser til andre lokale og evt. regionale tiltag og strategier, der kan give værdi og har relevans for kunststrategien (f.eks. lokalplaner, helhedsplaner, byplanlægning, kulturpolitik, kulturarvstiltag, events, bosættelsesstrategi m.m.)
     
  5. Kunstens rolle og potentiale
    Uddyb kunststrategiens formål og vision med en beskrivelse af det værdigrundlag, som skal ligge til grund for de konkrete kunstprojekter på det specifikke sted, herunder:

    a) Beskriv udviklingsprincipper og strategiske greb for kunsten, som kan give en retning for og indkredse kunstens potentiale på det stedet.
     
  6. Steder for kunsten
    Beskriv hvilke(t) sted(er), der er i spil i kunststrategien med særlig fokus på ’hvorfor’. Her knyttes kunststrategien til den lokale sammenhæng og til de steds-, by- eller landskabsmæssige overvejelser, der har været for udvælgelsen. Stedet beskrives med ord, kort og/eller fotos og gerne med konkrete størrelsesangivelser. F.eks.:

    Bygninger eller markeringer i landskabet
    Et konkret sted eller rum i/ved en bygning
    Konkrete zoner som er mere eller mindre geografisk afgrænsede
    Forbindelser eller forløb
    Pladser eller torve Områder

     
  7. Kunstgreb
    Definér hvilken type kunst, der skal arbejdes med i strategien, og hvilken ønsket effekt kunsten kan have. Beskriv i overordnede kategorier, som bygger på til- og fravalg af forskellige kunstformer. Kunstgrebene konkretiseres og projektgøres yderligere i kunstprogrammet og handlingsplanen.

    Typer af kunst er f.eks.:

    - Kunstneriske begivenheder eller aktiviteter
    - Partnerskaber med lokale foreninger, borgere, skoler etc.
    - Midlertidige eller permanente kunstinstallationer
    - Forløb eller integreret kunst

    Andet Kunstgreb er f.eks.:

    - Skal skabe mødesteder
    - Være noget der appellerer til bevægelse
    - Give lyst til ophold
    - Skabe en ny stedsidentitet
    - Åbne op for glemte historiske fortællinger
    - Andet Inspiration: Det er en god idé at inddrage eksempler og referencer til kunstnere med relevante praksisser.
     
  8. Organisation
    Beskriv den organisering, der skal varetage kunststrategiens realisering. Herunder sammensætning af de funktioner, som skal sikre implementeringen af kunststrategien f.eks. arbejdsgruppe, en lokal følgegruppe, kunstfaglig følgegruppe og repræsentant(er) fra de implicerede offentlige forvaltninger, fonde eller opdragsgiver. Organiseringen skal sikre opbakning og fremdrift, og det er derfor en god idé at have konkrete navne på plads.
     
  9. Tidsplan og proces
    Definér en tidsplan med faser efter kunststrategiens aflevering, gerne med identificering af ansvar og opgaver.

    a) Beskriv den langsigtede implementering af kunststrategiens delelementer med særlig henvisning til organiseringen
    b) Beskriv i overordnede træk en kommunikationsplan
    c) Beskriv i overordnede træk en plan for fundraising
     
  10. Model for kunststrategien
    Sammenfat strategiens konklusioner. Det skaber overblik og synlighed over strategiens vigtigste elementer.
     
  11. Anbefalinger
    Enhver strategi er sin egen og har sine egne potentialer og udfordringer. Beskriv derfor anbefalinger til processen. Hvad er de første skridt mod en implementering af kunststrategien, f.eks. hvad er det næste, der skal besluttes? Hvem tager ansvaret for at indkalde til møderne? Hvilken fondansøgning skal prioriteres?

Generel inspiration til udarbejdelse af kunststrategier:

Kunstprogram

Et kunstprogram sætter rammen for, hvordan kunstnere skal arbejde med kunst i det offentlige rum. Et kunstprogram er med andre ord opdragsgivers formulerede krav til, hvad der forventes af det kunstneriske samarbejde og af kunsten. Kunstprogrammet er derfor et godt redskab til udvælgelse af kunstnere og projekter, og kan med fordel anvendes i udvælgelsesprocessen eller i forbindelse med en decideret konkurrence. Det sikrer gennemsigtighed for de involverede parter i processen, og kontinuitet fra idéudvikling til konkretisering af de endelige kunstprojekter. Mens kunststrategien besvarer det store hvorfor, fokuserer kunstprogrammet på det store hvad, der skal til for at realisere visionen. 

Skabelon til indhold af kunstprogram:

  1. Introduktion
    Beskriv udviklingsprojektet og den specifikke sammenhæng, som kunsten skal indgå i, herunder lokalitet, formål, opdragsgiver og evt. samarbejdspartnere.
     
  2. Visionen for kunsten
    Beskriv visionen bag kunstprogrammet i overordnede termer, herunder (men ikke begrænset til):

    a) Fysisk miljø: Hvordan tænkes kunsten at kunne berige det givne miljø, og hvordan skal den integreres?
    b) Socialt: Hvem er brugerne, og hvad skal de have ud af kunsten?
    c) Fortælling/værdi: Hvad skal kunsten bidrage med i forhold til stedets identitet/fortælling, og hvilke værdier er i spil?
     
  3. Kriterier for kunsten
    Beskriv de mere målbare kriterier, som de konkrete kunstprojekter skal vurderes ud fra. Kriterierne er med til at definere formålet og samtidig bruges de til at kvalificere konkrete projekter ud fra et oplyst, identificeret beslutningsgrundlag.
     
  4. Kunstprogrammets temaer
    Beskriv overordnede temaer for kunsten og mulige steder for kunstneriske projekter. Her beskrives det konkrete program, som de enkelte projekter skal indgå i. Fokus er her på det konkrete fysiske sted, kunsttype og den ønskede effekt af at få kunst ind.
     
  5. Samarbejder
    Beskriv hvilke typer samarbejder og relationer, der kan etableres omkring kunstprogrammet. F.eks. inddragelse af institutioner, organisationer, borgergrupper, gæster, eksperter.
     
  6. Eksempler på kunstnere og kunstprojekter
    Præsentér kunstnere og projekter med relevante praksisser, som evt. vil kunne inddrages, eller som kan bruges som inspiration til udvælgelsen. Brug evt. følgende skabelon:

    Hvem
    Hvor
    Formål
    Hvad
    Hvornår
    Opdragsgiver
    Foto/visualisering

     
  7. Tidsplan og proces
    Præsentér en kort- og langsigtet tidsplan for realiseringen af kunstprogrammet. Herunder:

    a) Proces for udvælgelse af kunstnere
    b) Proces for realisering, evt. med inddragende møder, dialog og fælles udvikling
    c) Finansiering og honorering
    d) Kommunikation og offentliggørelse
    e) Andet
     
  8.  Organisation
    Beskriv organisationen bag kunstprogrammet med fokus på hvem, der har ansvaret for hvad, og hvem der er kontaktperson.

Generel inspiration til udarbejdelse af kunstprogrammer:

Kunstprogram for Nationalpark Skjoldungernes Land

Tracing Venus, Public Art Strategy and Programme - Radcliffe Observatory Quarter, Oxford

Handlingsplan

Handlingsplanen forudsætter, at der allerede er et defineret formål og en beskrevet ramme for et kunstprojekt. Handlingsplanen består af konkrete anvisninger til hvordan, hvad, hvem og hvornår den konkrete idé realiseres og bliver et egentligt kunstværk. Med andre ord: Hvordan realiseres kunstidéerne?

Skabelon til indhold af handlingsplan:

  1. Kort projektbeskrivelse
    eskriv den overordnede ramme for handlingsplanen: Hvad skal realiseres, i hvilken sammenhæng, af hvem og hvornår? 
     
  2. Overordnet tidsplan
    Beskriv en langsigtet tidsplan (hvornår sker det) og proces (hvad sker der). Opdel evt. i faser med milepæle.
     
  3. Økonomisk ramme
    Beskriv den samlede økonomiske ramme (hvad koster det samlede projekt, og hvordan fordeles det på de konkrete dele) og hvad er finansieringsplanen (hvem/hvilke fonde finansierer hvad).
  4. Kunstprojektets realisering
    Beskriv for hvert kunstprojekt følgende plan for realisering:

    Kunstprojekt1:

    Periode:

    Beskrivelse: 

    Lokalitet:

    Tema:

    Emne:

    Kunstner (inkl. udvælgelsesmetode):

    Økonomi: 

    Samarbejdspartnere: 

    Kunstprojekt 2:

    Periode:

    Beskrivelse: 

    Lokalitet:

    Tema: 

    Emne:

    Kunstner (inkl. udvælgelsesmetode):

    Økonomi:

    Samarbejdspartnere: 
     
  5. Kommunikation og formidling
    Beskriv hvordan kunstprojekterne formidles undervejs og ved projektets afslutning i forhold til presse, affotografering, SoMe, intern kommunikation og evt. fernisering. Husk at specificere, hvad der forventes af kunstnerne i formidlingen.
Mere