Hvilken betydning har kunst og kultur for børn og unges trivsel?
Dét spørgsmål var den overordnede tematik for Statens Kunstfonds årlige seminar. Her var også tre unge repræsentanter fra danske ungdomsorganisationer inviteret til at deltage i debatten om, hvordan vi skaber de bedste betingelser for kunst til den yngre generation.
20. december 2023
De tre ungerepræsentanter kommer alle fra fællesskaber med kulturelt fortegn:
- Jakob Lundbye, netværksleder i Ung Kult – en forening med fokus på kulturelt iværksætteri for, med og af unge i hele landet
- Elisabeth From-Pedersen, forperson for NAU – Netværket af Ungdomsråd i Danmark, som er en tværpolitisk interesse- og paraplyorganisation for alle danske ungdomsråd og -huse.
- Asger Kjær Sørensen, forperson for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning.
”Kunst kan fortrylle vores verden”
Fælles for både Jakob, Elisabeth og Asger er troen på, at kunst kan og skal hjælpe mistrivslen blandt unge i dag. For Asger handler det især om, at kunst kan tilbyde et alternativ til en presset hverdag.
”Mange unge føler sig enormt pressede, fordi de hele tiden føler, at de skal præstere 100 procent. Kunst kan få os til at føle, at vi er en del af noget større end os selv. Den kan fortrylle vores verden en smule,” forklarer han.
Det perspektiv er Elisabeth enig i:
”Kunst kan fungere som et samlingspunkt. I ungdomshuse rundt om i hele landet samles unge om at spille musik eller male. Et sådant fællesskab kan hjælpe unge til at trives bedre,” siger hun.
De unge skal have nøglen
Men hvordan sikrer vi så, at unge får de nødvendige kulturtilbud? Det svar ligger ifølge alle tre unge i følelsen af ejerskab.
”Hvis flere unge skal have kunst ind i deres hverdag, så skal de have en oplevelse af ejerskab, for at de bliver engagerede. Det sker ikke, hvis voksne presser et færdigt produkt ned over hovedet på dem,” konkluderer Asger.
For Jakob handler det om mod til at give de unge ansvaret.
”Det handler om at turde give ansvaret fra sig og overdrage det til de unge. Det er dem, der skal have nøglen til kunsten. Hvis de får de rigtige faciliteter og rammer til rådighed, så skal de nok skabe resten selv.”
Kunst, der viser vej
At overdrage ansvaret til de unge selv er centralt i de kunstprojekter, som de tre hver især fremhæver som gode eksempler på vellykket kunst til unge. Eksempelvis festivalen Gnist på Stevns på Sydsjælland.
”Gnist er totalt ungedrevet. Både de frivillige og deltagerne er unge under 25 år og kommer fra hele Sydsjælland. Der er en så fed energi og begejstring over, at de kan løfte det selv,” fortæller Jakob.
Det er ifølge Jakob lykkedes, fordi voksne ildsjæle har skabt rammerne og ellers givet de unge frie tøjler til at fylde indhold i dem.
”Vi skal lære af hinanden”
Til spørgsmålet om, hvad de håber, at dagens seminar kan bidrage med, fremhæver Elisabeth dialogen.
”Jeg tror meget på dialog og vigtigheden i at lære af hinanden. Det er altid givende at trække på erfaringer fra andre mennesker. Ligesom vi gør det her på dagens seminar,” siger hun.
For Jakob ser han især frem til at få taletid, der gør det muligt at fortælle om alle de gode initiativer, han ser i sit arbejde hver dag.
Og så håber de alle på, at deres deltagelse ikke er den sidste.
”Vi tre trækker gennemsnitsalderen betydeligt ned. Det kunne være fedt at inddrage endnu flere unge, som kan fortælle om deres oplevelser og egne erfaringer,” afslutter Elisabeth.
fakta
fakta
om seminaret
I år foregik Statens Kunstfonds årlige seminar på Rytmisk Musikkonservatorium på Refshaleøen i København. 200 kulturinteresserede deltog, mens flere end 300 fulgte med hjemmefra via en live-streaming-forbindelse.
Dagen begyndte med, at seminarets 200 deltagere brød ud i fællessang, hvorefter kulturminister Jakob Engel-Schmidt bød velkommen. Her blev dagens tema slået an, da han fremhævede vigtigheden af de stærke fællesskaber, som kunsten bidrager med.
Dagen bød blandt andet på et internationalt indslag fra Marcus Davey, der er direktør for kulturinstitutionen Roundhouse i London, som arbejder med at tilbyde ungenetværker og fællesskaber gennem kulturfaciliteter som lydstudier og dansescener.
Blandt andre oplægsholdere var også Viborg Kommune, som fortalte om deres partnerskab med kunstnergruppen Plastic Collective, hvor de bruger digitale medier til at udvikle eksperimenterende workshops, der styrker børn og unges læring og kreativitet.
Se hele programmet for seminaret her