Nicolaj Stochholm, F. 1966
Modtager af hædersydelse, tildelt i 2021 / Litteratur
Begrundelse for tildeling
I sin anmeldelse af Nicolaj Stochholms seneste digtsamling bemærker kritikeren Christian Stokbro at romertallene i titlen – ”De III aldre” – nok er valgt for at markerer en adskillelse mellem de tre, både afsnittene i bogen, og de tre livsfaser, der ikke ville være fremhævet ved hverken ordet eller tallet tre. Stokbro fortsætter, at de tre streger i romertallet kan læses sådan, at de skal fjerne ideen om ”dannelsesmæssig harmoni” og ”introducerer en grundlæggende disharmoni [...]”. Det virker åbenlyst rigtigt, og det er fristende at kaste den samme tanke på Stochholms forfatterskab, der strækker sig over elleve digtsamlinger og en række musiske konstellationer og udgivelser. Med mellemrum virker det som om, der er et brud i rækken af udgivelser, der gør, at de nye digte og – af og til – sangene vil vende ryggen til og bryde med det foregående. En vilje til ikke at gå i stå, til ikke at acceptere den måde verden ses på. Stochholm har selv et sted udtalt, at han ofrede musikken på lyrikkens alter som ung for så at vende tilbage til den senere. Helt sandt kan det dog ikke være, idet hans lyrik på trods af de brud, der er, altid har en klar og stram musikalitet i sig, både i de enkelte vers rytme og i ordenes vellyd og mislyd, også i de seneste digte:
Aktindsigt
Nu ringer grædekonerne
igen for at fortælle mig
at de føler min smerte
så dybt at det tager
timer at trøste dem.
På dødslejet kommer jeg
med bodyguards ellers vil
de belejre mit hvilested så
døden ikke er min afsked
men deres grådige sorg.
Du betragter mig mens
du får mine hofter til
at være støbt i jern, et
damplokomotiv på vej
ud over jordens kant.
I digtet her finder vi også den patos Stochholm er kendt for. En patos og en alvor han har insisteret på, eller ikke har kunnet slippe af med, i sine bøger og musik, og som han har behandlet, så den både vækker mindelser om F. W. Murnaus maniske Nosferatu, Nick Caves svulstighed og digtere som Baudelaire, Verlaine og Hölderlin. Whau, bare whau. En patos, der over tid har forandret sig, og som nok i begyndelsen af forfatterskabet var en genvej til at beskrive det allerstørste som her i debuten, ”Biografi”.
Et landskab mellem luft og skov
hvor væsnernes forsiring af lyd
knuger hver farve til det evige
Så nok står de tre streger i romertallet som ene søjler, men mellem dem hænger digtene og musikken og samler et værk, der ikke vil finde sig i andet end at være i live. Her igen fra ”De III aldre”:
Det er en stor frihed i at sidde
her med pen og papir og arbejde
i dagslys og gå i seng med mørket
vi elsker mere og sover meget bedre.
Således rækker Nicolaj Stochholms forfatterskab over et stort spring i både litteraturhistorien og livet som digter i Danmark, og på samme måde, som det vil bryde og forandre sig, finder det hele tiden nye læsere. Senest har det danske band ”Ganger” fortalt om den inspiration, de henter fra Stochholm.
For det forfatterskab indstiller vi Nicolaj Stochholm til hædersydelsen.