Thomas Agerfeldt Olesen, f. 1969
Modtager af hædersydelse, tildelt i 2019 / Musik
Begrundelse for tildeling
Thomas Agerfeldt Olesen er født i 1969 i Aarhus. Han spillede cello fra seksårsalderen og komponerede tidligt musik til sig selv og sine små cellokolleger, som blev undervist af cellisten Hans Erik Deckert. Deckert havde forbindelse til Per Nørgård, hvis musik den 10-årige Thomas allerede havde opdaget, efter at have lyttet til bl.a. Niels Viggo Bentzon og Olivier Messiaen, og nu selv kom til at spille. Senere var det polske komponister som Witold Lutoslawski og Krzystof Penderecki og deres ældre kolleger Alban Berg og Anton Webern, der optog den unge mand.
Disse komponister giver et hint om, hvilken musik Thomas Agerfeldt Olesen senere skulle komme til at skrive. Han er som musiker optaget af at skrive musik, der har et forhold til den store klassiske tradition, mere end at leve op til den modernistiske, revolutionære ånd fra det 20. århundrede, hvor alt skulle nedbrydes for at genopstå. Som han selv udtrykker det:
”Jeg tror, at affiniteten mellem musik og det menneskelige sind er opdagede – ikke opfundne – størrelser. (...) Det betyder for mig, at de musikalske grundopdagelser, fx dur/mol, funktionstonalitet, modalitet, kontrapunkt, polyfoni, monofoni, harmoniske progressioner, strukturelle grundidéer, den musikalske retorik osv. hele tiden har været der og hele tiden vil være der: som et potentiale i det menneskelige sind, uanset hvordan man som komponist forholder sig. Det er for mig en bizar idé at se min berettigelse som komponist i at bortkaste musikalske grundopdagelser.”
Thomas Agerfeldt Olesens produktion omfatter orkestermusik og kammermusik, heriblandt syv strygekvartetter, hvor hans dybe forståelse for strygeinstrumentet naturligt nok skinner igennem. Med sin blanding af modernistiske klange og dyb, melankolsk længsel efter en svunden tids skønhed er de noget af den smukkeste kvartetmusik, der er skrevet på dansk grund! Det har Den Danske Strygekvartet opdaget, og de har bestilt en Concerto Grosso for strygekvartet og orkester, som de uropfører sammen med Copenhagen Phil i 2020.
Blandt andre hovedværker af Thomas Agerfeldt Olesen kan nævnes en klaverkoncert og en cellokoncert, The Picture of Dorian Gray - en opera med dansere på scenen og sangerne off stage, opført af Den Jyske Opera i 2013 og endelig Weihnachtsoratorium - juleoratorie - fra 2017, bygget på J.S. Bachs værk af samme navn.
Thomas Agerfeldt Olesen har arbejdet sammen med internationale solister og, ud over de førende danske orkestre, med orkestre som WestDeutscheRundfunks Radiosymfoniorkester i Stuttgart, Helsinki Philharmonic samt flere tyske og italienske strygekvartetter og har modtaget bl.a. den største danske musikpris, Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens legat.