Signa Köstler (f. 1975)

Foto: Arthur Köstler og Erich Goldmann. Lena Bruun Bondeson spillede med i værket 'Det Åbne Hjerte'.

Signa Köstler (f. 1975)

Begrundelse for tildeling

Signa Köstler har skabt kunstnerkollektivet SIGNA i 2001. Köstler kaster et røgslør ud over den danske teaterbranche med sine uforudsigelige forestillinger, der redefinerer vores forståelse af at træde ind i fiktive værker. Det er totalteater, hvor man som tilskuer danner sin egen teateroplevelse. Hendes værker er universer eller simulationer, hvor man befinder sig i en konstant forhandling mellem at være deltager og tilskuer. Her er man ikke fikseret til et sæde, men må ofte gå rundt, ligge eller tale med rollerne, for at performancekabalen kan gå op. Man bliver dramaturgien. Uanset om det er et forladt hospital, som er omdannet til en immersiv performance med 50 performere, et museum, et teater eller en industribygning, ved man aldrig, hvad man kan forvente – og man forlader værkerne evigt forandret.

I Köstlers værker er man ofte hovedpersonen i værket. For eksempel i det 12 timers lange performance værk “Det Åbne Hjerte”, hvor man som publikum bliver indlagt som patient og får en seng, et skab, et ur og en “mentor”, som følger én gennem værket. Eller som voyeur i det ikoniske værk “Villa Salo”, hvor man går rundt blandt tilskuere og performere – hvem er bødler, og hvem er fanger? Det spørger man sig selv i det sansemættede og obskure sadomasochistiske univers.

Selvom vi ofte befinder os i mareridtslignende omgivelser, peger hendes værker på vores egen medmenneskelighed, dens tilstedeværelse eller dens mangel på samme. Vi konfronteres med vores egen omsorg og empati for andre. Men også vores ødelæggelsestrang. Hvem er vi som individer, og hvem er vi som flokdyr? Vi er både-og i Köstlers værker. Köstler er ikke bange for at portrættere lidelsen, for den er en del af vores egen virkelighed, som der så smukt bliver messet i “Det Åbne Hjerte”:

”Jeg forsøger ikke at fjerne din smerte. Jeg tager del i din smerte.”

Det grusomme og det smukke pendulerer i en elegant og visuel form, som er så troværdig, at det grænser til det ubehagelige. “Publikum skal ikke slippe så let”, har hun udtalt. Og som publikum slipper man aldrig de billeder på nethinden, som Signa Köstler skaber.

På baggrund heraf indstilles Signa Köstler Statens Kunstfonds hædersydelse.

 

Mere