Elever fra Flauenskjold Skole bygger huler i Jyske Ås. Foto: Astrid Dalum.

TRE KOMMUNER – TRE KREATIVE ÅR

Et år er gået, og de tre kommuner Lemvig, Helsingør og Brønderslev er med ’Kunst på Banen’ i fuld gang med at udforske, hvordan kunst kan spille en rolle i borgernes dagligdag og skabe nye fællesskaber. Kom med i maskinrummet og få et indblik i, hvordan hver kommune spiller kunsten på banen.

d. 7. november

Hvor ord svigter, taler musikken 

I Helsingør Kommune er der en nysgerrighed på, hvordan kunst kan være med til at skabe øget trivsel og sundhed: ”Der er mange borgere, som i dag ikke har kunst og kultur inde på radaren og som tænker, at kunst ikke er noget for dem. Det vil vi gerne rykke ved med ’Kunst på Banen’”, udtaler Michael Mathiesen, formand for Kultur- og Turismeudvalget i Helsingør Kommune.

Et af de projekter, hvor dette afsøges, er projektet ’Kom ind i musikken, far’, hvor Helsingørs regionale spillested Kulturværftet samarbejder med Småbørnshuset – et kommunalt tilbud for sårbare familier. Målet er, at fædre med tilknytning til Småbørnshuset gennem et musikforløb oplever, at musik kan give dem ressourcer, de kan bruge i deres liv og udvikling.

At deltage i ’Kunst på Banen’ giver, ifølge Michael Mathiesen, kommunen mulighed for at gøre noget andet, end det de plejer: ”Det kræver mod at gå nye veje. Men jeg overbevist om, at det kan skabe forandringer at sætte spot på kunstneriske metoder i en mere bredspektret faglig kontekst”.

Derudover arbejder kommunen også bystrategisk med blandt andet lokale skoler, Kulturhus Nordvest og den almene boligforening Boliggården.

Røvere og natmænd i den Jyske Ås 

I Brønderslev Kommune har elever fra Flauenskjold Skole og Klokkerholm Skole været med til at bygge huler i skoven i Jyske Ås med afsæt i lokale naturressourcer. Projektet er ledet af arkitekter fra Utzon Center og har givet eleverne en praktisk introduktion til arkitektur – samtidig med, at de har skabt noget håndgribeligt i deres nærmiljø. 

Ifølge afdelingsleder for Flauenskjold Skole, Peter Græsdal Tanbæk, betyder projekter som dette rigtig meget for børnene: ”Eleverne har fået nogle positive, fælles oplevelser i naturen, hvor kreativitet og opfindsomhed går hånd i hånd med nysgerrighed, sanser og virkelyst. Projektet har været med til at udvide børnenes forståelse af begrebet ”kunst” – fra at være noget, der hører til faget billedkunst, til en forståelse af, at det kan have flere former, og at kunst er noget, vi i vid udstrækning omgiver os med i hverdagen”.

Med inspiration fra de røvere og natmænd, der levede i området i 1800-tallet, havde Utzon Center skabt et undervisningsforløb, hvor eleverne brugte kroppen og fantasien til at lære om arkitektur, natur og historie.

”Når vi kommer ud i et lokalområde, må vi tage udgangspunkt i det, der er på stedet – i snakken om, hvad arkitektur og rum er,” fortæller Malene Abildgaard, udviklings- og formidlingsdirektør på Utzon Center om samarbejdet. ”I et projekt som dette, hvor vi kommer ud, får vi fat i børn, unge og skoler, som normalt ikke kan nå ind til os på grund af den geografiske afstand”. 

Arkitekturprojektet har også involveret lokale aktører såsom naturvejledere og den lokale spejderforening og bygger videre på et litteraturforløb med Forfatterskolen fra sidste år. Flere kunstformer indgår på den måde i dialogen for at fremhæve naturområdet.

Skoleprojekterne fungerer overordnet som en form for forundersøgelse, der kan bidrage med værdifuld indsigt til kommunens videre arbejde med at forbedre wayfinding og de permanente faciliteter i Jyske Ås.

Betonbænk og gamle kniplinger

I Lemvig Kommune har billedkunstner Anna Bak arbejdet med at forvandle en hustomt, som længe har stået ubrugt og været til gene for lokalbefolkningen, til et rekreativt område.

”I samarbejde med en borgergruppe gennemførte jeg en byvandring, hvor de delte en masse ønsker og drømme, deriblandt et ønske om et samlende, parklignende område,” fortæller Anna Bak. 

Kunstneren tog ønskerne med hjem i sit værksted og udviklede en skitse til parkområdet – med udgangspunkt i den gamle håndværkstradition knipling. Nu har Anna Bak skabt en ny park med blandt andet et 17 meter langt cortenstålhegn. Værket fungerer som afskærmning imellem selve grunden og jernbaneskinnerne: ”Hegnet er skabt med tanke på, at der er noget at se fra parksiden, men også for dem, der kører i tog igennem Ramme.”

Derudover er der skabt en betonbænk i flere niveauer, der fungerer som en legende bænk, man kan kravle, sidde og gå på. På bænken har Anna Bak omsat oprindelige flakoner [kniplingemønster, red.] til bronzestøbninger med særligt fokus på at fremhæve detaljegraden i de fine kniplingemønstre.

I løbet af foråret vil borgerne sammen med kunstneren plante nytteplanter i parken. ”Tanken er, at beboerne på den måde allerede dér overtager området og er med til at gøre det til deres eget”, fortæller Anna Bak.

Næste skridt for kommunen er at skabe nye kunstoplevelser sammen med beboere og boligselskabet 'Bo i Lemvig' på de fælles udearealer i Vestbyen.

fakta

Bronzestøbninger i kniplingemønster. Foto og værk af Anna Bak.
Bronzestøbninger i kniplingemønster. Foto og værk af Anna Bak.

fakta

’Kunst på Banen' er Statens Kunstfonds treårige partnerskab med Lemvig, Helsingør og Brønderslev kommune. 
Efter et Open Call blev de tre kommuner udvalgt til at undersøge, hvordan kunst gøres vedkommende og tilgængelig for borgere i lokalsamfundet.

 

Mere