Huskunstnerordningen og Artist in Residence
I Statens Kunstfond ønsker vi, at børn og unge skal møde, interagere og eksperimentere med kunst i dagligdagen. Derfor har vi etableret Huskunstnerordningen og Artist in Residence under Huskunstnerordningen, som tilbyder, at børn kan møde professionel kunst i hverdagen.
Med Huskunstnerordningen eller et Artist in Residence-forløb kan skoler og andre institutioner i en periode få tilknyttet en eller flere kunstnere, der sammen med børn og unge udforsker og skaber kunst.
I et Artist in Residence-forløb kan kommuner få tilknyttet en kunstner eller kunstnergruppe i op til 24 måneder. Initiativet skal medvirke til at styrke børn og unges forhold til kunst.
Læs mere, og find links til at søge begge puljer her på siden.
Anbefalinger til et artist in residence-forløb
Gennem to år har forsker, Kim Boeskov undersøgt tre forskellige projekter, som har fået støtte fra Artist in Residence-puljen, og han har kortlagt de mange muligheder der findes i et samarbejde. Et Artist in Residence-forløb kan skabe stor værdi - både for de børn og unge, der er en del af forløbet, men også for kommunen, institutionerne og for kunstneren.
Undersøgelsen kommer med en række anbefalinger til både Kunstfonden og fremtidige ansøgere og partnerskaber. Læs de tre mest centrale anbefalinger herunder.
1. Fokus på relationen
Et Artist in Residence-forløb er et partnerskab mellem kunstneren, kommunen og de lokale institutioner.
Kim Boeskov anbefaler, at I bruger kræfter på at udvikle gode relationer projektets samarbejdspartnere - at der er tillid og gensidig forståelse for fagligheder og kompetencer.
Hvis samarbejdet er nyetableret, og kunstneren er ny i kommunen, bør I sætte god tid af til at etablere samarbejdet og forventningsafstemme forløbet.
For mange projekter vil det være meningsfyldt at arbejde med en lang projektperiode. I den første del af projektet er anbefalingen at fokusere på research, relationsopbygning, udvikling og afprøvning af aktiviteter.
2. Samarbejde og åbenhed
Engagement, åbenhed og gensidig respekt er nøgleord. Alle involverede parter bør være opmærksomme på at hjælpe hinanden i samarbejdet.
For mange kommuner og kunstnere er det en ny oplevelse at involvere sig i et Artist in Residence-forløb, men der findes efterhånden mange erfaringer fra tidligere projekter.
Derfor anbefaler Kim Boeskov, at I opsøger viden og erfaring, og efter jeres forløb bruger tid på at dokumentere og dele de erfaringer, I får i forløbet, så andre kan få gavn af dem.
For at skabe de bedste betingelser for mødet med børn og unge er det vigtigt at planlægge og skabe struktur for projektet. På den måde sikrer I et ligeværdigt og engageret samarbejde mellem de involverede aktører, så I kan tale åbent om de udfordringer, projektet kan give.
Vælg en tovholder, der har kompetencer til at skabe en god dialog mellem kunstner, kommune og institution.
Det er også vigtigt, at der er pædagogiske kompetencer, som kan understøtte kunstnerne, så de ikke bliver overladt med for meget ansvar - for eksempel i forhold til at have ansvar for både projektet og det pædagogiske.
3. Forankring af projektet
Hvis jeres Artist in Residence-projekt skal sikre et godt samarbejde, der sætter blivende spor i kommunen, er det afgørende at etablere fælles ejerskab for projektet.
Sørg for at involvere alle aktører tidligt i forløbet, og hav fokus på, at projektet tager afsæt i de behov, ønsker og motivationer, som de involverede parter har.
Det er ofte svært at forankre og sikre, at projektet lever videre og udvikler sig. Sørg derfor for at lave en strategi for, hvordan I sikrer, at projektet forankres. I kan også overveje, om der skal sættes penge af til forankringsprocesser på forhånd i budgettet.

En af anbefalingerne er, at skabe tæt samarbejde mellem projektets involverede parter. Grafik: Statens Kunstfond.